Kuudentena kirjana kirjallisuuskatsauksessani on Saara Kesävuoren Hyvä isä.
Päähenkilön, keski-ikäisen Helenan iäkäs isä sairastuu Alzheimerin
tautiin. Helena käy kirjassa läpi omaa perhehistoriaansa ja suhtautumistaan
isän muistisairauteen. Tieto diagnoosista teki tulevaisuudesta “reikäisen ja
hauraan”. Kerronnasta nousee esille sairauden kulun ennustamattomuus ja
yllätyksellisyys. Jokin johon ei voinut valmistautua. Helenaa ahdistaa usein
isän katseen sameus: ”Johonkin tunnistamattomaan sisäiseen maisemaan
käpertynyt katse.” “Aivan kuin isä olisi oman päänsä sisällä katsonut etäistä,
sumun peittämää maisemaa kykenemättä sijoittamaan siihen pään ulkopuolella
eläviä ihmisiä.” “Jos silmät olivat sielun peili, Alzheimer oli jo tammikuussa
varastanut isän sielun. Isän katse oli kadonnut.” (Kesävuori 2008: 9, 56,
94, 195.)
Helena löytää kuitenkin ajatuksistaan lohdullisuutta, hän ajattelee,
että ihmisen lapsuus oli juuret ja aikuisuus kasvaa “puuksi” niille juurille. Kun
Alzheimeria sairastavalta katoaa ensin lähimuisti, se tarkoittaa “vain” hidasta
kuihtumista, juurien pysyessä syvällä maassa. Kun muisti katoaa, vanhukset
voivat kuitenkin säilyttää ihmisyytensä palaamalla lapsuuteensa. (Kesävuori
2008: 58.)
Isä ei muistanut missä asui tai milloin oli syntynyt, ei
tunnistanut olevansa sairaalassa odottamassa paikkaa hoivakotiin, ei käsittänyt
mikä viikonpäivä on, mutta portviinimerkit ja miten niitä kuuluu eri
vuodenaikojen mukaan maistella, hän muisti täsmällisesti kuten lempielokuvansa.
Helena ja isä joivat sairaalassa portviiniä ja katsoivat yhdessä elokuvia. Se
oli heille “ajatusten ja tunteiden säännöllinen kohtaamispaikka”.
(Kesävuosi 2008: 96, 98.)
Isän lähimuistin hapertuessa, todellisuus ja elokuvat alkavat
sekoittua mielessä. Hän uskoo menevänsä naimisiin ihailemansa Marilyn Monroen
kanssa. Helena ymmärtää, ettei isää kannata palauttaa reaalimaailmaan, vastoin
lääkärin mielipidettä. Hän haluaa antaa isän olla iloinen niistä asioista,
jotka hän vielä muistaa, kuten Marilyn Monroe. Helena ajattelee, ettei ole
väliä ovatko kertomukset totta, että isällä on oikeus tulla kohdelluksi omien
periaatteidensa mukaisesti ja toteaa: ”Alzheimer antoi isälle naisen, jota
sitä aiemmin yksikään mies ei ollut kokonaan saanut.” (Kesävuori 2008: 178, 86,
96.)
Helena pelkää, että isä muuttuu sairauden myötä, pelkää että isä
ahdistuu ja muuttuu avuttomaksi, menettää elämänhalunsa. Kirjassa elää
kuitenkin vahvana huolien rinnalla toiveikkuus, inhimillinen asennoituminen ja
kyseenalaistaminen: “Jospa ihminen sisin minä oli jotakin muuta kuin se minä
joka oli hukassa loppuvaiheessa Alzheimer-potilailta?” Helena näkee
muistisairauden ajassa elämisestä kieltäytymisenä ja hän ajattelee, että isällä
on “hallussaan ajassa elämisestä kieltäytymisen lohtu.” Lohdullista
on myös ilo, jonka isä saa elokuvien katsomisesta, isä voi elää elokuvien
jatkuvassa nykyhetkessä, vaikka unohtaisi saman tien näkemänsä ja kuulemansa.
Hetkiin liittyvät tuntemukset ovat kuitenkin todellisia. (Kesävuori 2008:
73-74, 125, 150.)
Kirjassa nostetaan esille kuinka muistisairaan ihmisen
menneisyydestä tietämättömälle voi näyttäytyä älyttömältä, kun ihminen
esimerkiksi pitää jatkuvasti kainalossaan rispaantunutta satukirjaa. Kuitenkin
pelkästään kirjan kansilla voi olla merkitys, jonka syvyydestä ei
ulkopuolisella ole aavistustakaan. Vanha kirjan kansi posken alla voi herättää
aistimuksia ja tuntemuksia, joita ei ole oikeutta vähätellä. Isän käytös
ihmetyttää Helenaa, isä väittää, että osa hänen elokuvakaseteistaan on
varastettu ja hän alkaa sekoittaa elokuviin oman historiansa kokemuksia. Helena
keskustelee muistisairaita hoitaneen puolisonsa kanssa ja tämä selittää kuinka
isän ajatuksen juoksussa saattaakin olla tolkkua: “On vain niin vaikea
tietää mitä ratoja pitkin Alzheimerin ajatukset kulkevat”. Jokin
häpeällinen ajatus on painettu puhumattomaksi ja nyt elokuvan myötä se
pulpahtaa pintaan. (Kesävuori 2008: 150, 183, 197.)
Muistisairaus vaikeuttaa loogista ajattelua ja kyky ilmaista
ajatuksia heikkenee. Tämä aiheuttaa helposti väärinymmärrystä. Ajatukset voivat
juuttua kohtaan joka herättää mieltä vaivaavia tunteita. Muistisairaalla on
edelleen mielipiteitä, ajatuksia ja toivomuksia, vaikka niiden ääneen puhuminen
vähenee. Menneisyyden kokemukset saattavat aktivoitua ja siksi ihmisen
elämäntarinan tunteminen on tärkeää ja huomioon otettavaa hänen hoidossaan.
(Aavaluoma 2015: 124.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti