Kirjallisuuskatsaukseni "8 kirjaa muistisairaudesta -kaunokirjallisuus kokemusmaailman sanoittajana" neljäntenä kirjana on John Baileyn Elegia Irikselle.
Muistelmat-kategorian teoksista valikoin mukaan brittiläisen
kirjailija ja professori John Baileyn omaelämäkerrallisen muistisairauden ja
parisuhteen kuvauksen. Kirjassa Bailey muistelee avioliittoaan kirjailija Iris
Murdochin kanssa. Heidän yhteisiä vuosiaan varjosti Iriksen Alzheimerin tauti.
Hän ajattelee Iriksen olevan monin tavoin entinen itsensä. Keskittymiskyky,
kyky muodostaa yhtenäisiä lauseita ja lähimuisti ovat poissa mutta vanha
kiltteys on hänessä edelleen. (Bailey 2001: 43.) John muistelee lämmöllä heidän
yhteistä elämäänsä, molemmat tekivät kirjailijan työtä, tukivat toinen
toistaan.
John ajattelee, että Iriksen muistista on kadonnut ajatustoiminta
mutta jonkinlainen salainen tunnistusperiaate on säilynyt. Hän kuvailee, kuinka
kipeä tarve on tuntea, ettei puolison ainutkertainen yksilöllisyys ole kadonnut
kliinisen tilan yleisoireiden alle. Muistisairauden oireita John kuvaa
jokapäiväisen yhteisen juttelun vähenemisenä ja ehtymisenä, kuinka kirjaimet ja
sanat katoavat. Iriksen lauseet jäävät kesken, hän toistaa samoja kysymyksiä.
John kokee ahdistavana, kun hän ei pysty auttamaan, vastaamaan Iriksen
arvoituksellisiin kysymyksiin: “Tuntuu kuin omakin järkeni ja muistini
pettäisivät.” Bailey kuvailee: “Alzheimerintauti on kuin salakavala
sumu, jota tuskin huomaa ennen kuin kaikki ympäriltä on kadonnut. (Bailey
2001: 55-56, 58, 228.)
Huumori kuitenkin pelastaa usein, se tuntuu säilyvän viimeiseen
asti. Laulaminen, entiset yhteiset kiusoittelevat pikku rituaalit, nauraminen,
ne saavat Iriksen kasvoille säteilevän hymyn. Hämmentävissä hetkissä John
ryhtyy vitsikkäästi parodioimaan heidän avuttomuuttaan. Iris on iloisella
päällä ollessaan itsevarma, onnellisen vakuuttunut vilkkaasta
ajatuksenvaihdosta heidän välillään, kun John käyttää tajunnanvirtaa ja
älyttömiä lauseita. He löytävät yhteisen sävelen sanojen maailmasta. Hän ajattelee,
että Iris saa lohtua heidän tutusta tavastaan kommunikoida, vaikkei puheen
sisältö olekaan aina loogista. “Minä vastaan vitsein tai höpöhöpöfraasein,
jotka häntä vielä naurattavat. Näin me siis olemme yhtä.” (Bailey
2001: 58-59, 241.)
Vaikka John löytää paljon hupaisia hetkiä ja lohdullisuutta heidän
tilanteestaan, kuvaa hän myös Iriksen epätoivoa. Mittaamaton tyhjyys pelottaa
Irista, hän jupisee usein ”olen minä pöllö, miksen minä..” John kuvaa
Alzheimeria sairastavan kasvoja leijonamaisen levollisiksi, kasvot ovat usein
ilmeettömät, ne kertovat poissaolosta, ne ovat kuin naamio jonka hymyn
aikaansaaminen rikkoo. John pohtii kuinka paljon Alzheimeria sairastavat
tiedostavat tilaansa, hän on tavannut ihmisiä, joista näkyy tuska siitä, ettei
voi sanoa tai ajatella mitä haluaa. John tunnistaa Iriksessa huolen ajasta,
siitä on poissa sen normaali etenevä muoto ja jäljellä pelkkä ikuinen
ihmettely. Kysymys ”koska lähdetään” toistuu lakkaamatta joinakin
päivinä. (Bailey 2001: 60-61, 71.)
John pohtii identeetin kysymystä muistisairaudessa. Hän ajattelee,
että Alzheimer on varmaankin hirvittävin niille, jotka pitävät tiukimmin kiinni
identiteetistään. Hän näkee Iriksen identiteetittömyyden “kuljettavan häntä
hellävaraisemmin sairauden poissaolevan tyhjään maailmaan.” John pohtii
mitä Iriksen sisimmässä tapahtuu, käsitteleekö hän sitä mitä parhaillaan
tapahtuu, mistä sen voi tietää. Hän esittää väitteen, että vahvimman
identiteetin omaavilla muistisairailla on vaikeampaa koska he eivät pysty
jakamaan muille sisällään tapahtuvaa muovaantumista. (Bailey 2001: 258.)
Iriksen käyttäytyminen synnyttää paljon kysymyksiä joihin ei löydy
vastausta, esim. miksi hän levittää joka ilta osan vaatteistaan Johnin
sängynpuoliskolle. Hän tulkitsee, että Iris hyväksyy oman päivittäisen tilansa
niin kuin mitään muutosta ei olisikaan. Luontainen hyvyys on korostunut muistisairauden
myötä. Helppoina päivinä Iris kaipaa rakkaan ihmisen läsnäoloa ja hiljaisten
kyynelten päivänä enemmän tukea, kun hän suree kadonnutta luovuuden
maailmaansa, jonka hän aistii puuttuvan. Iris ilmaisee ”purjehtivansa pimeään”
ja John pohtii, kertooko tämä kyvystä ymmärtää mitä on tapahtumassa. Voiko
ihminen olla selvänäköinen ilman tajuntaa, joka tuottaa tällaisen ilmaisun? Vai
voivatko sanat odottaa hiljaa piilossa aivoissa ja lähettää signaaleja joskus
harvoin? (Bailey 2001: 72-73, 82, 85, 269 – 270.)
John kuvaa kuinka puolison näkökulmasta aika muuttuu
merkityksettömäksi sekä eteen- että taaksepäin kun muistisairas menettää
kosketuksen aikaan. Diagnoosin saaminen aiheuttaa vakavan tulevaisuuden huolen
mutta samalla voi ymmärtää, että tulevaisuus ja menneisyys tavallaan menettävät
merkityksensä. Täytyi katsoa lyhimmästä mahdollisesta perspektiivistä elämää.
Hetkessä elämisen merkitys korostui. John kertoo: ”Nykyään suutelemme ja
halaamme toisiamme paljon enemmän kuin ennen.” He tuntuvat jollain lailla
sulautuneen yhteen, se on Johnin mielestä kauhistuttavaa toisinaan mutta myös
lohdullista, rauhoittavaa ja normaalia. (Bailey 2001: 244, 275.)
Kirjan myötä syntyy kuva, että John on kirjoittamalla saanut
jäsenneltyä Iriksen sairautta, sen vaikutusta heidän suhteeseensa ja on
löytänyt jonkinlaisen hyväksynnän ja tasapainoisen tilan. Aavaluoman (2015)
mukaan muistisairaus aiheuttaa haasteita parisuhteelle, on sopeuduttava
jatkuviin muutoksiin arjessa ja vuorovaikutuksessa. Sairastuneen avun tarve
lisääntyy ja se nostaa esille avuttomuuden ja tarvitsevuuden kysymyksiä.
Rakkaus voi silti jopa syventyä suremisen prosessin rinnalla.
Selviytymiskeinoja hoitavalle puolisolle ovat joustavuus, huumori, hyväksyntä,
emotionaalinen tuki ja tunteiden purkaminen. (Aavaluoma 2015: 130-131.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti