Kirjallisuuskatsaukseni viimeinen eli 8. kirja on Emma Puikkosen Matkamusiikkia.
Tarinan päähenkilöt Iisa ja Aimo, Iisan puolison isä törmäävät
Turun kauppatorilla ja siitä alkaa yhteinen automatka Aimon synnyinseudulle
Savoon. 88-vuotiaalla Aimolla on muistisairausdiagnoosi ja hän haluaa päästä
vielä viimeisen kerran tuttuihin lapsuuden maisemiin. Iisa on elämässään
käännekohdassa, hän on tyytymätön nykyisessä työpaikassaan ja kipuilee
suhteessaan puolisoonsa, joka asuu työn takia eri paikkakunnalla. Iisa tutustuu
Aimoon ja heltyy lähtemään automatkalle viemään Aimoa synnyinseudulleen. Matkan
myötä hän huomaa kuinka arjen paineet helpottavat, kun vain ajaa eteenpäin.
Aimon ja Iisan välille syntyy lämmin ja ymmärtävä ystävyys.
Aimon muistisairauden ilmenemistä kuvaillaan hänen toimintansa
kautta. Hän näkee kuolleen vaimonsa, jolta kysyy toistuvasti mikä päivä tänään
on, ja kirjoittaa sen ylös muistilapulle. Hän elää muistilappujen keskellä ja
poikansa avustamana. Arjen toimintojen kuvauksessa tulee ilmi lähimuistin
pätkiminen. Aimo ei muista pukeutua, hän huomaa, ettei hänellä ole vaatteita,
hän syö pöydälle unohtuneen banaanin ja hetkeä myöhemmin ihmettelee tyhjiä
banaaninkuoria käsissään “minne sisus on mahtanut kadota.” Hän miettii,
mikä päivä on, tarkistaa että hella on pois päältä, katsoo ulos ikkunasta,
päättää lähteä tanssimaan ja kosimaan, tarkistaa taas hellan, istuu hetkeksi ja
miettii, minne olikaan menossa. Hän muistaa välillä kirkkaasti, että hänen
vaimonsa on kuollut, että hän on vanha ja että hän haluaa vielä kotiin, Savoon.
(Puikkonen 2013: 38-40.)
Kirjassa puhuu myös hirvi, sivuhenkilönä, kahden matkalaisen
matkaa metsästä seuraten. Hirvi aistii ja tietää heidän ajatuksensa ja kuvailee
Aimon muistisairautta: “Ajattelen miestä ja hänen aivojaan, ne hohkavat niin
että niistä pian näkee läpi. Viimeiseksi jäävät tunne ja kosketus. Siinä
järjestyksessä katoaa muisti ihmisestä. Aikanaan nimet, sanat, ihmiset ja aika
katoavat ja jäljelle jäävät ilo, suru, ahdistus ja toisen ihmisen lämmin iho.
Kun Aimosta ei ole jäljellä kuin sienimäinen rihmasto josta tuulee läpi, hän
tuntee vielä käden joka silittää hiuksia, tuntee ehkä iloa.” (Puikkonen
2013: 81.)
Matkan aikana Aimo eksyy kauppaan ja kuvittelee olevansa metsässä,
hän kerää koriin kaikkea vihreää, syö suoraan irtokarkkilaareista ja saa
peräänsä tuiman vartijan joka ei anna anteeksi Aimon toimintaa. Iisa pelastaa
hänet pulasta ja pohtii matkan aikana, miten Aimon mieli toimii. Iisa näkee,
että Aimo ikään kuin liukuu tämän paikan ja jonkin toisen paikan väliä. Välillä
Aimolta unohtuu matkan päämäärä ja hän lähtee karkuun hotellihuoneesta, koska
ei muista missä on. Iisa suhtautuu Aimoon lämpimästi ja hänen oma
maailmankuvansa avartuu Aimon epäloogisen toiminnan myötä. He hulluttelevat
tanssimalla sateessa, “He haistavat kesäisen metsän, matelevat hitaasti ja huutavat
aina kun siltä tuntuu, seikkailut ovat tulossa heitä kohti, tässä ovat tämän
tarinan sankarit.” Iisa ajattelee “mitä siitä vaikka ei osaisi enää
kaupassa käydä.” (Puikkonen 2013: 96-97.)
Aimon päänsisäinen maailma aukeaa lukijalle hänen ajatusäänensä
kautta. Aimo kokee olevansa monen ikäinen samaan aikaan: vanha mies autossa
ja lapsi pellonlaidassa. Lapsuusmuistot päivien solahtelusta limittyvät
nykyhetkeen: ”Juuri nyt tuntuu kuin sataisi
pään läpi, kuvia on niin monta, kärpäset jotka surraavat kesäpäivinä
ikkunalasia vasten, isän työkalulaatikko, minulla on kroppa, joka tykkäsi
tanssia. Se minä olen. Tie vierii ikkunan takana, minä olen matkalla nyt, en
muista minne, mutta matkalla.” Ajantajun
nyrjähtämisen tunne välittyy Aimon ajatuksista: ”Maailma on kadottanut
äärirajat. Ikään kuin kaikesta tuulisi läpi. Maailma ei ole enää sama kuin
ennen: aamua ei enää seuraa iltapäivä vaan ilta, ja yhtäkkiä onkin taas
keskipäivä” (Puikkonen 2013: 102-103.)
Aimo kuvailee, ettei mene kauaa, kun hän unohtaa “kuka minä oon
ja minkäsorttista elämää oon pitänyt tärkeenä. Minä oon alkanu hajota päästä
päin. Hirvittää vaan se, että tästäkö pitäis vielä läpi elellä.” Aimo
saattaa unohtaa Iisan kesken matkan, ei tunnistakaan tätä. Iisa kuitenkin ohjaa
tilanteet niin että Aimo pystyy rauhoittumaan ja luottamaan häneen, esimerkiksi
suojatien ylittämisen jonka Aimo näkee uhkaavana ja epäselvänä. Iisa
ajattelee: “Minä kannan sinut tästä yli. Annan kaikelle nimen niin että
tulet taas omaksi itseksesi, pystyt tarttumaan johonkin.” (Puikkonen 2013:
107, 125-126.)
Iisa ymmärtää tuen tarpeen. Muistisairaan ihmisen ympärillä elävät
voivat tukea minuutta ja antaa tarttumapintaa elämään. Tärkeintä on
luottamuksen ja turvallisuuden tunne, joka kumpuaa muiden tavasta olla ja
auttaa. Pohjavirta (2012) kuvaa Naomi Feillin perusajatusta empatiasta ja
toisen tunteiden ymmärtämisestä. Se rakentaa luottamusta joka vähentää
ahdistusta. Muistisairaan ihmisen hyvän hoidon ytimessä on ihmisen arvokkuuden
näkeminen. (Pohjavirta 2012: 27.)
Kun he lopulta saapuvat Aimon lapsuuden maisemaan, järven
rannalle, Aimo kokee ettei se vastaa hänen muistikuviaan. Aimo ajattelee “että
sen kestää jos maanantai ja tiistai toisinaan vaihtavat paikkaa, mutta että oma
järvi muuttuu vieraaksi, se on niinkuin ei olisikaan enää sydäntä.” Iisa
saa Aimon pikkuhiljaa rauhoittumaan ja hyväksymään paikan ja he uivat järvessä
tyytyväisinä. (Puikkonen 2013: 134.)
Hirven kertojaäänellä maalataan synkkää tulevaisuuden kuvaa
Aimolle, jos hän joutuu hoitolaitokseen. “Jokainen päivä luisuu alta ja
Aimolle puhutaan välillä, mutta ennen kaikkea hän katsoo seinää ja ikkunaa.”
Hirvi kuvailee kuinka muistisairaus käperryttää Aimon kädet kokoon, kuinka
lihakset eivät muista miten tartutaan lusikkaan, kuinka numerot ja nimet
katoavat. Sanoista voimakkaimmat jäävät: perkele ja sinä. Viimeiseksi on vielä
katse ja mumina. (Puikkonen 2013: 139.)
Iisan ja Aimon yhteinen matka ja sen riemastuttavat kokemukset
vapaudesta ja luonnon keskellä kiitämisestä vailla huolia luovat vastakohdan
tulevaisuudenkuvalle jossa Aimo on hoitolaitoksessa. Kirja tuo esiin
muistisairauden takaa ihmisen, hänen ajatuksensa, toiveensa, toimijuutensa ja
itsemääräämisoikeuden tarpeen. Se antaa lukijalle mahdollisuuden ymmärtää
ihmisyyttä ja ihmisen tarvetta elää loppuun asti “sensorttista elämää, jota
on pitänyt tärkeänä.” (Puikkonen 2013: 107.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti